Az Y generáció elvárásai a munkahelyével kapcsolatban

//Az Y generáció elvárásai a munkahelyével kapcsolatban

Az Y generáció elvárásai a munkahelyével kapcsolatban

Nem kérdéses, hogy a munkaerőpiac egyre jelentősebb hányadát teszi ki az Y generációhoz (ezredfordulósok) tartozó munkavállalók, vagyis az 1980-95 között születettek. Ez a nagy és jelentős társadalmi befolyással bíró csoport az előrejelzések szerint 2020 körül már a munkaerőpiac több, mint kétharmadát teheti ki.

Ez a generáció amellett, hogy Magyarországon kevésbé lényeges eltérést mutat a megelőző, X generációval összevetve, mint Nyugat-európai társa, mégis lényegesen igényesebb, fogékonyabb a minőségre és igyekszik egyensúlyt teremteni a munka és az otthon között, és ügyel az igényei kielégítésére.

Az egyik legjobb módja e generáció igényeinek kielégítésére a munkakörnyezet megfelelő kialakítása. Ennek a generációnak tagjai vonzódnak bizonyos típusú belső építészeti megoldásokhoz és határozott igényeik vannak a munkakörnyezetükkel kapcsolatosan. Ezek azok a design elemek, amelyeket az Y-osok imádni fognak:

Fenntartható design

Az ezredfordulósok élen járnak a fenntarthatóságban az élet minden területén. Régiótól függetlenül a fenntarthatóság fontossága a vásárlás folyamatában vitathatatlan, olyannyira, hogy globálisan a 73% hajlandó többet fizetni fenntartható termékekért. Ez a szemlélet megjelenik a munkahelyen is. Az ezredfordulósok háromnegyede figyelembe veszi a vállalat társadalmi és környezeti kötelezettségvállalását, 83% állítja, hogy lojálisabb lenne olyan munkahelyhez, amely hozzájárul a társadalmi és a környezeti kihívások megoldásához. Mivel az ezredfordulósok magasan előtérbe helyezik a környezeti felelősségvállalást, jobban vonzódnak olyan munkáltatókhoz, akik fenntartható design elemeket alkalmaznak. Ilyen lehet például az újrahasznosított fa, bambusz, más újrahasznosított elemek vagy akár a vályog használata designban.

Biofilia elvek

A mai iroda design forradalmi változásokon megy keresztül. A zsúfolt, „dobozokból” álló irodák korszaka lejárt és a természet inspirálta megoldások veszi át a helyét. Miután a fenntarthatóság akkora jelentőséggel bír az ezredfordulósok számára, ennek megfelelően imádják a biofilia alapú design-t. A természetes elemek kellemes, otthonos érzetet keltenek, és ideális munkakörnyezetet teremtenek. A biofilia alapú design elmossa a határvonalat a kint és bent között és nagyon népszerű az irodabelső kialakításban, mert fokozza a munkahatékonyságot, a kreativitást és csökkenti a munkahelyi stresszt, mely az egyik legfontosabb kihívás az Y generáció számára. A nagy ablakok, sok zöld növény és természetes anyagok felhasználása a legjellemzőbb, de egyes esetekben víz-installációk és szemet gyönyörködtető zöld falak is részei a biofilia alapú design-nak. Növények és az újrahasznosított fa hozzáadása a meglévő design-hoz hozzásegít a dolgozókat, ahhoz, hogy motiváltnak és felfrissültnek érezzék magukat. A biofilia és a fenntarthatóság kéz a kézben jár és az Y generációt inspirálja és felfrissíti az ilyen természetközpontú munkakörnyezet.

Rugalmas design

Az ezredfordulósok kiemelkedően mobilak és rugalmasok, éppen ezért a moduláris iroda kialakítás a legvonzóbb a számukra. A rugalmas design lehetőséget ad, hogy kialakítsák az igényeiknek megfelelő munkakörnyezetet. Ez azt jelenti, hogy bármilyen munka, bárhol végezhető az iroda területén. Mozgatható falakkal és bútorokkal bármikor átalakítható a környezet csoportban végzett munkához vagy egyéni munkavégzéshez.

Tech centrikus design

Nem meglepő, hogy az ezredfordulósok odavannak a kütyükért. A tervezők integrálhatják a technolódiát a designba, hogy könnyen és nagy számban elérhetőek legyenek, mert ez fokozza az ezredfordulós generáció munkahatékonyságát. Érintőképernyős display-ek egész fala vagy kisebb display-ek szana-szerte segítik a gyors hozzáférést technológiához. Túl sok viszont steril környezetet eredményez, ezért érdemes kiegyensúlyozni azt például a biofilia design elemek használatával, hogy a környezet hívogató és barátságos legyen.

Összegzés

Az Y generációsok a fogyasztó társadalom gyermekei, ezért nagyon fontosak számukra a márkák és a trendek. Gyorsak, rugalmasok, tipikus attitűd számukra a gyakori munkahely váltás és a jó fizetés mellett fontos számukra a munkahelyi környezet. Amennyiben ezt nem találják meg jelenlegi munkahelyükön, akkor bizony továbbállnak, így a munkakörnyezetnek kiemelt szerepe van a munkaerő megtartásában.

Kapcsolódó cikkek:

2018-12-07T15:38:25+00:00